Sahabat Amat Sejati :) Saya wajib follow sesiapa yg follow saya =)

di mana Dia di hatiku?

Thursday, January 27, 2011

22 Muslimah,dimane nilai maruahmu??al haya’ minal iman..




Masya Allah.Hanya itu yang bisa penulis jelaskan tika melihat pelbagai muslimah zaman sekarang.Penulis hanya mampu menggeleng kepala.Menunduk malu.Melihat ragam remaja perempuan.Maaf!Kalau entry ana kali ini mengundang 1001 kemarahan para an nisa’ luar sane.Ana sekadar berkonsi kedukaan bersama kalian.Kerana diri ini juge termasuk dalam golongan yang akan dibicarakan.Astaghfirullah.Malunye diri ini.Kerna diriku khilaf seperti saudari.Post ana kali nie agak menarik sedikIt tentang golongan MUSLIMAT.

Wahai muslimah,seangkatan denganku..Ketahuilah kamu bahawa kita,golongan yang dinamakan HAWA ini mempunyai 1001 keistimewaan.Apakah kamu bangga menjadi peruntun iman lelaki??Muslimah zaman sekarang bangga menjadi pedamping lelaki ajnabi.Sedarkah kamu ya akhwat?Dimane letaknye rase malu kita sebagai wanita?Disini penulis senaraikan kesalahan-kesalahan yang kite lakukan dalam keadaan sedar ataupun tidak sedar.

1) Lupa mengingat Allah
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:

” Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya.”

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.

Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An’am: ertinya:

” Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir.” 

3) Mudah terpedaya dengan syahwat.

4) Lemah iman. 

5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.

Telitilah wahai saudaraku, adakah kite termasuk dalam ciri2 ini? Minta muhasabah dan renungkanlah. Penulis tidak punya banyak mase tuk menerangkan satu persatu ciri2. Apepun remaja sekarang umat akhir zaman terlalu mengagungkan cinta insani. Betul x?? Apa hebatnya tentang cinta? Sehingga sanggup mengadaikan nyawa,harta dan lebih teruk lagi jiwa dan raga? Fikirkanlah kembali wahai kaum hawa.. Zaman sekarang perempuan terkejar2 seorang lelaki. Menghulurkan salam perkenalan, mengorat semuanya di tangan perempuan sekarang. Insaflah.

p/s: penulis juga termasuk dalam ciri2 yang disebutkan.Masya Allah. Akan penulis ubah diri ini..




22 comments:

kindergartenlibrary said...

sangat-sangat bermakna
=)

Anonymous said...

ubah diri..Insya-Allah..

Misz Suziyana said...

THANKS 4 dis entry..
sama2 perbaiki kelemahan diri.. :)

~ AlFaqeerah Ila Rabbi ~ said...

Salam 'alaik..

Semoga adinda jannati sentiasa dlm rahmatNya ALLAH, ameen.

Memang amat menyedihkan apabila ramai wanita yang suka mendedahkan aurat, melakukan dosa-dosa lain yang menyebabkan ia menjadi penghuni neraka.

Hanya wanita yang memahami hakikat kewanitaannyalah akan menghargai dirinya sendiri dan membimbing dirinya ke jalan yang diredhai Allah.

insya'ALLAH, kita sama-sama mendoakan yang terbaik buat semua kaum hawa

Jazakillah dik, entry yg baik, alhamdulillah..

ismi jannati said...

nelly:moge makna trsurat dan trsirat dpt dihayati bersame.insya Allah.

ismi jannati said...

nazihah:yup.ubah diri kte dlu sblum kte nk ubah diri org len..

ismi jannati said...

miss:welcome.sudah mjdi harapan penulis tuk menegur n mmbaiki kkhlafan diri dan kaum hawa yg mjdi satu perhiasan trndah dunia..

ismi jannati said...

hamba allah:subhanallah..indahnye perkenalan ukhwah.mge iman ukhti trus tguh dlm meniti mainan syabab.insya allah..e2la yg penulis ingin smpaikn kpd muslimah.jgela malumu.krna zmn skrg pnuh dgn pancaroba..mge driku menunduk malu tka brhadpn dgn lelaki ajnabi.insya allah.ameen..sme2 mujahadah.

Unknown said...

alhmdlh,entry yg mnrik!
mjaga maruah diri seorang perempuan pd akhir zmn nie amatlah pyh krn trllu byk ftnah dn maksiat yg brleluasa shgga yg batil mnutupi yg hak.. namun, krn kt brpegang pd janji Tuhan, mka mujahadah stkt trmmpu mnjadi sbaik2 prhiasan dunia, seindah mawar berduri..tetap harum d tgh2 lautan bkn sprt mawar plastik yg skjp shj dipuja org..
slm syg dn slm mujahadah =)

ismi jannati said...

siti:tidak dinafikan bhwa muslimah skrg sdah hilang kesopanannya..insya Allah.sme2 mujahadah tuk mndpt mardhatillahNYA.Amin..

Siti Nr Syahira ●̮̮̃• said...

Subhanallhah . ukhti jannati . syukran :)

ismi jannati said...

nur siti:Alhamdulillah..afwan ya ukhti..

Siti Nr Syahira ●̮̮̃• said...

:)

ismi jannati said...

allahuakbar..bangunlah wahai kaumku..ayuh,jdikan malu e2 hijabmu..

Anonymous said...

Salam..

Syed Ahmadi said...

salam..

ismi jannati said...

syed:wslm..w.b.t

Ismy Sya said...

assalamualaikum kak jannati.semuanya post2 yang menarik belaka.alhamdulillah =) .kak jannati ada fb x?

ismi jannati said...

wslm.w.b.t..alhamdulillah..ade..fanie afnan jannati fb akak..

Ismy Sya said...

0key.terima kaseh.

Nurul Aqilah said...

salam..akak,nak tanye ttg aurat org islam.yg sy tau aurat perempuan seluruh tubuh kecuali tapak tgn dan muka.tp sy tgk sesetengah ustazah2 atau wanita islam yg lain x pun memakai sarung kaki..sy pnh cri maklumat ni dlm internet yg mengatakan bahawa memakai sarung kaki itu wajib.lepas tu sy cuba untuk membiasakan diri pakai sarung kaki tersebut..erm..hanya nak minta pandangan saje.kalu boleh akak tlg buat entry khas ttg aurat menurut syara` islam..sbb sy rase org lain mcm da x endahkan ttg memakai sarung kaki..wasalam:)

ismi jannati said...

wslm wbt..alhamdulillah..insya aLLAH..akan buat ebtry khas utk itu.moge kaseh Allah sentiasa berpanjangan atas ukhti..barakallah

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Semua milik Allah 2010 hingga kiamat