Sahabat Amat Sejati :) Saya wajib follow sesiapa yg follow saya =)

di mana Dia di hatiku?

Wednesday, December 12, 2012

21 ~Tudung Labuh VS Tudung Terkini~











Dari jauh,ramai mata saling memandang kearah seorang muslimah.tampak biasa tapi sebenarnya luar biasa, .maka kedengaran bunyi bisik membisik sesama mereka.

Muslimah bertudung labuh itu berjalan perlahan meninggalkan mereka, sambil beristighfar.

“Ya Allah,,balut hatiku dalam mempertahankan syariatMu. Cukup kepadaMu aku serahkan segala urusan. Amin YA Rabb.”

Usai menghabiskan bacaan ayat terakhir surah AR-rahman ,muslimah tersebut tersenyum. rase cukup tenang. Terimbau memori kembali perkenalannya dengan “Tudung Labuh”. Subhanallah. Rindunya pada pertemuan tu. Sesiapa yang mengenalinya,, insya Allah terasa sesuatu kelainan. Istimewa. Hanya orang yang memakai dapat merasakan keajaiban “Tudung Labuh”.

ceritanya bermula disini..dari hati membentuk peribadi disuburi dengan iman.ehem2..

“Ummi,,nape letakkan Hurul Ain kat sekolah maahad? tak nakla..kan banyak lagi sekolah terbaik dan lebih hebat. Tapi sekolah nie,urm…bicara Hurul Ain sambil menjeling persekitaran sekolah maahad. Dalam hatinya membisik, ”Daifnya,!”

Maka bermulah perjalanan seorang mujahidah mencari erti disebalik perjuangan.^^

Disekolah maahad,, diwajibkan memakai kain tudung labuh putih. Mestilah mematuhi etika labuh. Jangan ada yang singkat kat bahagian depan dan belakang, kalau tak,mulalah pengawas berpakaian seragam warna hijau mula mengadakan spot-check. Agak tegas juga.!
Semasa proses mengenali lebih lanjut kain tudung labuh nie,, banyaklah yang dilalui. Manis? Rasenye banyak yang pahit. tapi takpe. Kan syurga itu manis. Sabar ye wahai diri. :)

Tingkatan 1, tak dinafikan..erghh.. rase tertekan je pakai kain tudung labuh nie kan. Sampai satu saat, adalah satu peristiwa yang betul-betul mematahkan semangat. Time tu, berjalan pulang dari sekolah. Tibe2 bertembung dengan guru2 disekolah rendahnya. Hurul Ain menegur,

“assalamualaikum cikgu,. Cikgunya nampak terkejut. YA Allah,, kamu upernye, Hurul. Cikgu ingtkan makcik mane tadi. Cz nampak macam makcik jual kat pasar je. “mak cik jual kat pasar??”,sabar jela.hmm.Hurul Ain menenangkan hatinya.

Memasuki tingkatan 2

, dah mule rasa biase dengan bertudung labuh.Tapi ujian tak pernah terhenti. Tipulah rase tak tergoyah bile tengok shabat2 mule memakai kain tudung bawal berwarna-warni.. Adesh..cantik gitu! 
Lagi2,, dengan penambahan manik2 kat tepi tudung. Cemburu lak. Cz kite pakai tudung labuh mane ade manik2. Biasela. Tengok kawan-kawan kadang2 mempengaruhi selera dan pengaruh pada diri. Kan?

Waktu bergerak dengan pantas, Hurul Ain dah tingkatan tiga. Masih lagi tegar dengan pemakaian tudung labuh. Alhamdulillah.

Jika angin mampu menyamankan insan,

Jika matahari yang terik bisa memancar cahayanya,

JIka bintang mampu membuat orang terpesona,

Jika hujan mampu membuat orang bersyukur.

ini pula dengan tudung labuh. Mampu membuat anda selamat! Tak caye? Try la.. Insya Allah.=)

=======================================================

Tingkatan 4.

“Oitt,,Hurul.. kau tak tengok ke sekarang iklan2 kat supermarket n model2 terkini? Anna menegur Hurul Ain..

“nape ye?, Hurul Ain bingung.

“Engkau nie tak update betulla. Sekarang nie, mane ade lagi orang pakai macam kau nie, labuh semacam je. 

Nak nampak zuhud le terr. Orang tengah sibuk2 pakai kain tudung ariana,ariano(faham2 jerla) tapi kau nie still kuno..malu aku.!”

“..Top tau tak jenis tudung camtu skang..!, Anna cuba meyakinkan Hurul Ain.

 Bukannya Hurul Ain tak tahu tentang jenis tudung glamour tu, memang cantik, dengan warna warni. Design yang cukup menarik, senang lak dipakai. Just sarung je kat kepala. Tapi,,maaf. Takde yang labuh,bahkan kain melekat kat tubuh,,Urmm.

Umur semakin meningkat. Pejam celik pejam celik.. Haish..Dah nak SPM. Umur 17? Aduhai.. Bagaimana agaknya tahap keimanan kite pada hari nie.? Hijrah kite semakin kearah kebaikan atau sebaliknya? Wallahualam.

“Allahurabbi.. nape Ummi masukkan Hurul dalam program kecemerlangan SPM Bank Rakyat? Malulah ummi. Dahla Hurul sorang je yang tetibe masuk dalam senarai bersama sekolah menengah biasa. Kan Hurul nie sekolah hmm.. Yela..Ummi kena faham. Kite sekolah len sngat dengan sekolah lain.”, Terang Hurul Ain sambil menjeling kearah Umminya. Sedikit geram.

“Laa,ape yang len nye? Ikutlah kite sekolah ape pun., yang penting kite g sne nak ikut program SPM kan? Ape yang malunye? Disebabkan tudung labuh tu ke? Malu nak tunjuk kat orang yang kite sekolah agama? Malu nak tunjuk kain tudung labuh niela yang betul2 menepati syariat agama? Bertubi2 pertanyaan Ummi.
Hurul Ain tersentak.

Malam tu, Hurul Ain cuba muhasabah. Berdrama dengan iman sendiri. Nape ye tak pernah terfikir selama nie.. Ye,,Hurul Ain! Selama nie,,kamu pakai sebab kamu sekolah ke? Nak tunjuk kamu ikut peraturan sekolah je? Disebabkan itu? AStaghfirullah. Hurul Ain menangis tersedu2. Kamu kne berubah Hurul,, Kamu pakai sebab kamu ingin ikut syariat Allah.! Biarlah orang nak kate kamu nie Nampak tualah, ,nampak makcik ke,, susah nak pikat orang lakila.. Tapi kamu yakin,, KAmu pakai kerana Allah.kan Bertuah tu.. Sentiasa mendapat keredhaan Allah. Allahurabbi. Insya Allah,, Hurul takkan malu nak tunjuk pemakaian tudung labuh.^^

Keesokkan harinya, Hurul Ain macam biasa. Lebih senang mengenakan jubah dan tudung labuh,, Bagi die Nampak anggun dimata dia. Lagilah Nampak comey kalau sEmuanya menutup aurat. Kan? hee

Program SPM anjuran Bank Rakyat tu berlangsung kat MAIK. Ramainya kawan2 sebaya dengannya berpusu2 menuju memasuki dewan. Hurul Ain perasan. Hanya die yang “istimewa”.. Nape?  Die seorang je skolah agama. Malu tak terkira.. Sabar Hurul .sabar..Jangan malu..bangga tahu jadi orang yang mempelajari agama ni tau,,,. Hurul cuba memujuk hati, dalam berdakwah jangan pernah gentar dan bimbang.
Hurul Ain melangkah ke dewan.

Alahai,,nak duduk tepi sape nie yer, Mata Hurul mengerling mencari tempat kosong. Semuanya dah penuh. Yang ada kerusi kat belakang sekali. Tapi,,,??

Hurul Ain dah mula ragu2. Dari jauh die mengerling kearah kumpulan belakang. Nampak gayanya jenis kumpulan yang sedikit kasar kalau dilihat dari cara perlakuan. Ya Allah,,berikan aku kekuatan menghadapi mereka. Amin. bisik Hurul Ain dalam hati.

“Assalamualaikum, boleh saye duduk dalam kumpulan awk.,? Lembut tutur Hurul Ain menyusun bicara. Bimbang tersilap membawa padah. Mereka memandang. Dari atas hingga ke bawah.

“Duduk jerla, tak perlu mintak izin, ustazah! Keras suara salah seorang dari kumpulan mereka.

Hurul Ain sedikit kaget.,, Dengan wajah yang masih disenyumkan, Hurul Ain sabar melayan kerenah mereka yang agak “luar biasa” nie,, “terima kasih, “ucap syakirah sebelum duduk.

Memang terasa kekok apabila berbicara dengan mereka. Lagi2, mereka sedikit kasar dari segi percakapan dan perlakuan. Terasa macam lelaki lak. Tapi, Hurul Ain tak berputus asa. Kalau aku berfikiran mereka harus dijauhi kerana perbuatan negative, siapa yang ingin bimbing mereka kearah kebaikan? caiyok Hurul,,awk boley…! Hurul Ain tersenyum sendiri. Harus ada usaha dakwah. Aku nak masuk syurga sma2 shabat. Bukan sorang diri.

Mase pulang dari kursus hari pertama, Hurul Ain diuji lagi. Peserta2 diberikan baju t-shirt berlengan pendek. Diwajibkan memakai baju nie sebagai tandA penghormatan. Adesh…Hurul Ain dah mula garu kepala.

“Ummi, Hurul  ingat Hurul tak nak g la esok kursus tu. Baju t-shirt! Macam mane nak pakai. Rase nak nanges je.,”keluh Hurul.

Ummi tersenyum memandang anak perempuannya. Haish..macam2.. Hee. “La,ape yang susah sangat. Hurul pakai kain hitam, berbaju muslimah. pastu pakai t=shirt , bertudung labuh. Kan still tertutup.”, Ummi memberi cadangan.

Mata Hurul Ain sedikit terbeliak. “Ummi,,malulah .Takkan nak pakai berlapis2. Aduhai,rase sedikit letih memikirkan nie. Tapi difikirkan kembali, Betul juga cadangan Ummi tu. Yang penting nak tonjolkan image pelajar agama n berpakaian yang betul2 menepati syariat, Harus pergi.. Sabar ye Hurul Ain sayang, memujuk hatinya kembali.=)

Dipendekkan cerita, seperti yang diduga memang Hurul Ain menjadi tumpuan setiap mata yang memandang. Yang paling menarik untuk dikongsi, apabila ramai kawan mula menegurmenanyakan asal sekolah mane.(tentulah sekolah maahad) dan yang paling mengharukan buat Hurul Ain, apabila ibubapa yang mengambil anak2 pulang dari kursus tersebut menjdikan Hurul Ain sebagai model tentang islam dan mengenai soal pakaian. Alhamdulillah., dia Berjaya menyampaikan dakwah. 

Walaupun bukan dakwah melalui kata2, tapi dakwah melalui tingkah laku dan berpakaian. Syukur ya Allah.<3

P/s: Kini, Hurul Ain masih lagi berdiri. Tegar menghadapi mehnah dunia. Bukan mudah tuk melangkah dalam fatamorgana dunia. Tapi dia yakin. Dengan aturan syariatNya, dia bisa menjalani dengan penuh kesabaran.TUDUNG LABUH? Hanya orang istimewa dapat merasai “keindahan di sebalik kalimat tu”.. Wallahualam..


Friday, October 26, 2012

9 Kite Dah Janji Nak Masuk Syurga Same2 Kan?



  




 Sejenak memandang ke langit yang terbentang luas, mampu buat ana berfikir. Cube menafsir dis ebalik awan yang berarak lembut.. Nape harus ade awan yang melindungi kite ye? Nape perlu  ade matahari? Macam2 persoalan yang bermain di benak.. Terasa sesak dengan perangkap soalan sendiri. Mula mengalih pandangan pada saujana yang indah memandang.. SubhanaLlah. Rase tenang. Betapa halusnya cptaanNya. Mane mungkin bisa  digambar dengan kata2..dilakar dengan jutaan warna kehidupan..

          
                       Sedang asyik memerhatikan alam ciptaanYa..tibe-tibe,,telefon bimbit berbunyi..tanda mesej masuk..


“Assalamualaikum shabatku,.camne iman hari nie?” Bibir ana tersenyum sekilas membaca potongan mesej tersebut.. Masya Allah..betapa indahnye persahabatan yang dijalin..

Bukan kerna rupa paras kite berjumpa,,

bukan jua kerna tahap kekayaan kite bermesra,

bukan kerna ade kelebihan kite berukhuwah..

tak lain tak bukan hanya satu..kite bertemu kerna Allah..

Takdir Allah yang menemukan kite. Menjalinkan dari hati ke hati perasaan bersahabat itu.. Makna “sahabat” begitu membuat ana tertarik untuk diterjemah dalam tulisan ana hari nie.. Lantas,ana mula mencoretkan sekelumit ape yang dirase,sepanjangn perkenalan antara kite^^

Ana membalas,,”wslm wbr..,Alhamdulillah..cume iman sedkit turun naik..Cube mengelak dari godaan syaitan..”

Pesanan mesej diterima kembali.
.
”insya Allah,,itu perkara biase,,kite sbagai hambaNya cube buat sebaik mungkin ye..kan kite nie khalifah..amar makruf nahi mungkar moto kite..zikir banyak2 ye.. Ana pun same je dengan enti..”..Alhamdulillah..sekali lagi ana diterpa satu perasaan yang tak mungkin diterjemahkan.. Bersyukur sangat kerana dikelilingi oleh sahabat2 yang memahami dan saling memberi nasihat..

Ana cukup teruja bile ingin bercerita tentang ukhuwah disekolah.. Kami di sekolah agama didedahkan dengan usrah.. Ape maksud usrah? Usrah nie maksud die keluarga,, Nah,,kami dari tingkatan 1,telah diperkenalkan system usrah.. Maksudnye yang lebih dekat,,sahabat2 nie ibarat kuarge kite sndiri..ade masalah,,ok.share same2..


“Time sedih,,kite menangis same2…Time kite gembira,kite ketawa same2,,.Time ade problem,kite kongsi same2..” SAHABAT! bertuah kan? =)

SAhabat nie kite selalu pandang dalam skop yang sempit. Cube buka sikit minda anda.. Kite nie berkawan hanya sebab die rakan sekelas kite ke? Cz sebab die satu sekolah dengan kite,,satu pejabat jdi kite kawan jela..sekadar bersahabat?? ye ke?tepuk dada tanye sakit ke tak..huhu

Buka minda,buka fikiran kalian. Hayatilah makna SAHABAT..jom..kite same2 koreksi.. Fikir balik perkenalan kite dengan dia..

Kite dah janji kan…?? Same2 nak pergi syurga.. 


SAHABAT,,tolong pegang erat tangan ana..insya Allah..ana pegang erat tangan SAHABAT..kerana ingin membina rumah di JANNAh..barakaLlah..:)


marjan Jannati

Saturday, June 30, 2012

6 kenapa kite masih tak berubah?





Angin lembut selembut bayu yang menyapa diri,belum tentu boleh menyejukkan hati. Hujan yang turun rintik-rintik belum tentu dapat menghilangkan keresahan dihati. Biarpun didendangkan lagu2 kejiwangan,lagu2 bernada metankolik, Tapi saya percaya..hati ini tak mungkin tenang. 

 Mana mungkin ada sebuah meja yang elok diukir,dihias dan disolek tiada orang yg menciptanya.tak mungkin terjadi demikian.mesti ada orang atau sumber yang membuatnya.begitu juga dengan diri kita.alangkah indahnya,cantiknya,bayi yang baru dilahirkan.menenangkan hati.rase menintis air mata kegembiraan menyambut bayi yang elok sifatnya.betapa bangganya..dalam hati terdetik,ya Allah,umat rasulullah semakin bertambah.syukur padaMu..senang melihat umat islam sujud dengan rendah hati dan tawadhuk dalam mengejar syurganYa..tapi,alangkah kejamnya kite..kenapa?kenapa dan kenapa?

 Dalam diam jiwaku bermonolog,

 "aku berjalan mengelilingi dunia.untuk menikmati sebebasnya kurniaan illahi,tapi,aku menyalahgunakan nikmat itu.Allahurabbi.aku tak besyukur..argh,.nafsuku berombak kencang..biarkanlah prasaan untuk bersyukurnya hilang.aku belum puas menikmati segalanya,tapi,,Allah maha kuasa.sekali dia menyebut kun..maka jadilah..dan inilah yang terjadi..terjadi dalam lubuk hati orang yang lalai.

  Aku mencari kebebasan.tapi hanya yang ku dpati keimananku pula yang berkurang. Aku menggali kemewahan,tapi yang aku dapati debu2 dosa yang melekat disekeliling tubuhku. Aku mencari cinta.ye.kasih sayang orang.tpi,!aku hanya perolehi kekecewaan yang menyebabkn aku jatuh trduduk.

Aku mulai resah,gelisah.semuanya bercampur gaul..aku boleh merasakan dalam diri ada titik hitam mulai menjalar dalam setiap perjalanan idupku. Kini,aku mulai sedar..kenapa aku diciptakan.adakah hanya sekadar ingin suka2 didunia dan kembali kepadanya dengan markah kosong.tidak!aku harus berubah. Jom sahabat,kite berubah.takkan kite hanya mahu pulang dengan markah kosong..ana jadi teringat pada satu petikan ayat alQuran.yang bermaksud;-

  Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan.dan sesvngguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sbenarnya.,sekiranya mereka mengetahui..-surah al.ankabut ayat 64

 Nah,!Allah dah bagi kite peringatan.kenapa kite masih tak nak berubah.. Sedarlah..hidup didunia bukanlah abadi.jom kembli kepada fitrah yang sebenar..

 Kenapa kita masih tak nak berubah?masya Allah.:'(

Thursday, April 26, 2012

6 UHIBBUKA








Malam dirasakan terlalu dingin buat seorang hamba yang cuba mensucikan dosanya. Ingin cuba menyendiri. Mencari ketenangan. Mengadu semuanya pada ” Dia”.

“Ayuh!”,bangkitlah wahai jiwa yang dahagakan keredhaanNya. Apakah kamu ingin kalah dngan godaan nafsu yang mengajakmu terus melelapkan matamu dan masih lagi selesa melayari tidurmu atas tilam empuk yang suatu hari nanti akan meninggalkanmu. Hanya debu-debu dan tanah yang kering akan menjadi tilammu nanti di alam sana nanti. Masya Allah.jiwaku berkocak kuat. Antara iman dan nafsu bertempur hebat. Yang mana harus aku ikuti..

Mula teringat pada pesanan seorang murrabi. “Apakah kamu wahai pemuda-pemudi islam masih mahu bermain mimpi yang indah sedangkan saudaramu disana berperang hebat dengan musuh islam. Sentiasa berjaga-jaga.Menguatkan semangat dengan berqiamulai. Mengeratkan ukhuwah dan bersatu hanya dengan berbekalkan keyakinan pada DIA!tapi kamu? Masih lagi dalam khayalan. Terhimpit dengan suasana  manusia akhir zaman. Tergoda dek hasutan.bermain nafsu! Selalu mengikuti kata hati. Tapi kata iman? Apakah kamu lupa yang kite masih punyai perjalanan yang sangat jauh lagi. Harapan kte SYURGA.destinasi kite akhirat! Masya Allah. Setiap kali teringat pesanan dari murabbi,datang satu perasaan lain pada diriku.ye! Aku harus berubah.destinasi kite syurga. Lawan perasaan.! Itu tekadku.

Waktu setia berdetik. Menandakan patuh pada Dia. Aku terus khusyuk dalam sujudku. Situ,tiada yang lain. Selain aku dan DIa..yang selalu mendengar rintihanku. Mendengar tangisanku. Mendengar permintaan hambanNya. Kerna Dia yang tahu.apa yang ada dalam hatiku.

Assalamualaikum warahmatullah…bismillahirrahmanirrahim..Aku mula menadah doa usai berzikir..Sekali lagi pipiku dibasahi manik-manik jernih.Entah apa yang melandaku.mudah aje menangis.Itulah hebatnya Dia.
Aku berdoa,”Ya Allah,tetapkanlah hatiku.jangan kau pisahkan aku dengan Engkau.biarlah aku kehilangan orang lain tapi janganlah aku kehilangan Engkau.”

P/S: Janganlah mencari Dia kerna kamu inginkan jawapan darinya. Tapi.carilah Dia kerna Dialah jawapan segalanya untuk kamu..UHIBBUKA YA RABB..

Thursday, February 23, 2012

5 Sudah cukup sekadar “couple heart” bagi kita….





Entah apa yang menerawang di minda ana tika ini. Hatiku mendesak. Kalamku terkunci untuk berbicara. Hanya tinta yang mencoretkan sesuatu diatas kanvas yang menemani ana disini. Disinilah tempat ana dan akh bersatu. Saling berhubung tanpa suara. Tanpa irama,tanpa senyuman,tanpa saling bergurau senda dan tanpa segalanya. Yang ada hanyalah,mata yang memandang setiap apa yang terlakar diatas kertas putih ini. Memandang diluar kotak minda. Cuba menafsirkan tanpa ada sekelumit pun su’u dzhon dalam hati kita berdua..

Akh,apa khabar dirimu disane? sihat ke? apa khabar pula hati? apakah ada kesan yang terluka andai ada perbuatanku yang khilaf,bicaraku yang pedas? apa khabar pula iman? ana inginkan keimananmu selalu segar. Sesegar bayangan syurga Firdausi yang kite impikan untuk berpimpingan nanti disana.

Ingin ana lontarkan seribu persoalan dan ana ingin sjuta jwapan dari akh. Ana ingin hanya akh yang berbicara. Kerna ana tak jemu mendengarnya. Yang keluar setiap dari lafaz kalimat darimu. Akh tahu? Setiap bicaramu semuanya bermain di jiwa ku. Akan ana genggam setiap baitmu moge2 menjadi inspirasi,penguat semngat kepadaku tika ana terjatuh sakit,menangis keseorangan dan tika saat ana cukup2 memerlukan tazkirah darimu.

Akh,tahukah  apa yang bermain dalam hatiku kini?andai akh tahu mesti akh tertawakan ana kan?hee..tapi,biarlah.ketawalah sekuat manepun yang akh mahu. Kerna itu tak mampu meruntuhkan dan menghilangkan bayanganmu dalam setiap mimpiku.  Akh,ingat lagi tak janji kite? ana kadang2 lupa..tapi,ana cukup2 berharap setiaku pada akh tetap utuh.

Akh,,setiapkali lepas solat,ana berdoa. Berdoa moge akh sihat walaupun ana tak mampu menjagamu. Hanya mampu memandang bayang2 akh dari jauh..yup..sangat2 jauh. Sampaikan ana rase nak terbang je untuk lihat akh disitu.Huu.Akh,lame sangat kite tak berhubung. Sangat2 menduga keimanan ana. Tapi,ana cuba. Kerna ana tahu itu proses tarbiah. Ya Allah,kadang2 ana menangis,susahnya proses mujahadah ini. Kejap menangis,kejap tersenyum. Apakah akh pun dapat merasai kesan keimanan kite? ana yakin akh tidak sesekali pun tersungkur dengan apa yang terjadi. Sebab ana tahu,akh kuat.

Akh,ana cemburu sangat2 tengok sohabiah2 ana..mereka berpasangan dengan betul2 jaga syariat islam.hanya hati mereka je yang berhubung. Kadang2 ana bertanya pada diri ana. Adakah hati kite berhubung jua??

Akh,ana nak kite couple heart boleh?? Ana taknak kite bercouple cam orang len. Bergurau senda..berbicara manja,,berpegangan tangan,saling pandang memandang dan lebih2 lagi saling melepas rindu..

ana nak biarlah hati kite je yang berhubung..boleh tak akh?

ana harap sngat..tapi,ana tahu.mungkin hanya hati ana je yang ada perasaan camni..ana tak kisah..cukuplah akh tahu,bahawa hati ana hanya ada pada akh..Walau kite tak pernah berbicara,jauh lagi dari saling memandang…dan tersangat2 jauh untuk saling mendekati,tapi cukuplah ana tahu..hati akh cukup setia untuk ana..

Salam sayAng dari ana.muslimah yang dhaif.ye..cukup2 dhaif dari kesolehan.moge Akh tetap thabat di perjalanan dakwah walaupun hati akh sudah tiada lagi untuk ana..




Monday, January 16, 2012

9 ~Layakkah Fatayat Bergelar Habibullah?~





Salam selembut suara Huurun Ain buatmu khas dariku buat sang mujahid,
Salam setenang pancaran wajah nabi yusuf buatmu mujahidah sejati.
Apa khabar iman?apakah semakin mantap?
Apa khabar hati?apakah semakin memancar terang?
Apa khabar nuranimu?apakah semakin teguh berdiri syariatNya?
Apa khabar ilmu?apakah semakin mendekatiNya?

Buat sahabatku,para daie penjulang agama,warkah ini ditulis dengan niat ikhlas ingin memperingatkan dan mungkin juga penyentap semangatmu yang hilang dek ribut perasaan yang melanda..ikutkan nafsu.Anda sedar atau tidak,kite adalah khalifah!?

Islam memandang manusia sebagai khalifah sesuai dengan firmanNya dalam surah Al-Baqarah ayat 30 yang bermaksud :

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: “Aku hendak menjadikan khalifah di bumi”. Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.

Renungkanlah kembali ayat tadi,tanye pada diri,apakah aku sedar?atau sekadar memandang sepi?Tampar lembut pipimu,ingatkan pada hati dan paterikan kemas dalam sanubari jika anda betul2 memahami dari ayat ini. Melaksanakan amal makruf dan nahi mungkar, tabligh, saling berpesan-pesan dengan kebenaran, kesabaran dan kasih sayang adalah antara tugas sebagai seorang khalifah Allah. Iman, amal dan ilmu pula adalah bekalnya.

Ayuh syabab,
Ayuh fatayat,
Jom kite bersatu,
Biar nafsumu membara di jalan dakwah,
Teguhkan pendirianmu,kembalikan ruh islam
Apa kamu tegar,islam dipandang keji?
Apa kamu tegar islam hilang jati?
Apa kamu tegar islam hanya pada diri?

Ayuh ikhwan
Ayuh akhwat.
Buka matamu,
Dimana kekuatanmu?apakah sudah hilang?disambar badai?
dimane pejuang yang mempertahankan islam?
Dimane orang yang saling mengingatkan tentang keindahan islam?
Kalau bukan kite,siapa?
Kalau bukan kite yang menaikkan martabat islam,siapa  lagi?
Cukuplah tenggelam dalam perasaan,
Cukuplah tenggelam dalam hiburan semata
Cukuplah tenggelam dek iman yang berkurang..

Ayuh!perkemaskan keimanan kite!kuatkan dengan pencarian ilmu agama..

Tanye pada diri kite:”apakah aku layak digelar kekasih Allah?

Masya Allah..Astaghfirullah…Allah..Allah..Allah..

~coretan dari hati kerna terlalui merindui pejuang-pejuang islam…~


Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Semua milik Allah 2010 hingga kiamat