Sahabat Amat Sejati :) Saya wajib follow sesiapa yg follow saya =)

di mana Dia di hatiku?

Tuesday, October 5, 2010

4 Ukhuwwah Fillah!



(sila klik utk besarkan gambar, gmbr utk semua sahabat sejati)


Assalamualaikum wbt..
Gambar ini penulis tujukan kepada semua rakan bloggers yang baru sahaja penulis kenal. Juga kepada para sahabat penulis di Maahad Muhammadi Pasir Mas, Kelantan dengan ucapan semoga berjaya dalam imtihan yang sudah hampir tiba. 

*************************
Dalam satu riwayat dikatakan, "Seseorang bergantung kepada agama temannya. Maka perhatikanlah salah seorang kalian, dengan siapa ia berteman." Jangan berteman kecuali dengan orang yang mampu membangkitkan semangatmu dan keadaannya akan membuatmu terbimbing menuju Allah.

Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam pernah bersabda," Seseorang itu (dipandang) dengan siapa yang duduk bersamanya, dan seseorang itu (diukur) dengan siapa yang berjalan dengannya, oleh itu hendaklah anda memerhatikan siapa yang hendak dijadikan kawan."

Sabda Nabi sollallahu `alaihi wasallam lagi, "Duduk dengan orang soleh lebih baik dari duduk sendirian, dan duduk sendirian lebih baik dari duduk bersama-sama kawan yang jahat."

Telah bersabda Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam, "Perumpamaan teman yang soleh, laksana penjual minyak wangi. Sama ada ia akan memberi anda sedikit, atau anda akan membeli daripadanya sedikit, ataupun anda sekurang-kurangnya bisa dapat mencium bau wangi. Dan perumpamaan teman yang buruk, laksana tukang besi peniup api. Samada ia akan membakar baju anda, ataupun anda akan mencium bau busuknya daripadanya." ( sumber syukron : cahayamukmin )

*******************

Sama-samalah kita menjadi antara para2 sahabat soleh dan solehah sekaligus cerminan kepada masyarakat Islam seluruhnya.

4 comments:

ismi jannati said...

ikhlaslah bersahabat

~ AlFaqeerah Ila Rabbi ~ said...

Salam dik...

Insya'ALLAH itulah yg sebaik-baiknya..akak setuju dlm mencari teman, harus memilih yg benar2 berakhlak mulia..semoga adk bertemu dgn teman yg begitu..jaga diri, hiasi peribadi....

ismi jannati said...

kak aisyahumaira: allahumma! ameen!

faniafnan said...

moga kita semua dapat berukhuwwah atas nama persahabatan islam..ameen

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Semua milik Allah 2010 hingga kiamat